top of page

Hemester från Göteborg till Öland!

I somras åkte jag, Praktikant-Felicia på en härlig hemester till Kalmar/Öland med min sambo Jonatan. Vi tog bilen från Göteborg och började med ett stopp på Orrefors Camping och sedan vidare till Kalmar och tillslut Öland. Funderar du på vad du ska hitta på i sommar? Här kommer några hemester-tips från Orrefors, Kalmar och Öland!

Bildkälla: Unsplash, Oscar Nord

Första stoppet, Orrefors Camping

Orrefors Camping hyrde vi en stuga som låg bara några meter från en helt underbar sjö där vi badade varje dag. Campingen var simpel men hade ett fantastiskt läge vid sjön och erbjöd minigolf och boule.

Bildkälla: Felicia Albo Zieme, Orrefors camping

Kosta Safaripark

Vi åkte även på safari i Kosta Safaripark där man kör in med bilen i ett stort skogsområde där du följer en väg och får möjligheten att se dovhjort, vildsvin, visent, mufflonfår och kronhjort. Detta var en jättetrevlig och väldigt Corona-vänlig upplevelse då man scannade biljetten i en automat och då öppnades bommarna automatiskt.

Bildkälla: Felicia Albo Zieme, listitsweden.se

Andra stoppet, Kalmar

Efter några nätter på Orrefors Camping körde vi vidare mot Kalmar. Vi gick runt länge i Kalmar och beundrade stadens vackra byggnader och slott. Kalmar slott var ett stort och pampigt slott som alla borde upptäcka, vi gick dock inte in då det var lång kö. Sedan åt vi lunch på en av många restauranger som Kalmar erbjuder.

Mot Öland

När vi hade upptäckt Kalmar så körde vi vidare mot Ölandsbron. Väl över den fantastiska bron hade vi sikte på norra Öland mot Byxelkrok. När vi var framme i Byxelkrok valde vi att campa på Tokenäs Camping. Campingen låg nära havet i ett lugnt och stilla område några minuter från hamnen i Byxelkrok. Här fanns det några småbutiker och ett par restauranger där vi åt en god sallad på café stenflisan med fantastisk utsikt över havet, sedan åt vi riktig god Gelato glass på Gelato & Biscuits Byxelkrok.

Borgholm och Sollidens slott

Dagen efter åkte vi till fina Borgholm där vi strosade runt och upptäckte staden. Här tog vi en fika på mysiga @galleri13 och efter fikan tog vi bilen till Sollidens slott. När man närmar sig Sollidens slott går det kossor på vägen vilket är supermysigt. Vi åkte även förbi Borgholms Slott som var en häftigt upplevelse men vi valde dock att inte gå in i det slottet. Väl framme på Sollidens slott gick vi runt och njöt av den fantastiska trädgården och de fina husen.

Trollskogen & Långe Erik

På Öland besökte vi även trollskogen där det fanns många fina skogspromenader bland långa vackra träd. När vi hade gått en bit kom vi fram till en vacker strand där vraket Swiks låg. Hit tycker jag absolut att du ska åka om du funderar på att hemestera på Öland. Efter att vi hade besökt trollskogen åkte vi till fyren Långe Erik som ligger på Ölands norra udde. Långe Erik står ståtligt precis vid vattnet och vid den steniga stranden är det populärt att bygga höga stentorn.

Efter en underbar hemester var det dags att bege oss hem mot Göteborg igen. Att upptäcka Sverige är något vi alla borde göra. Sverige erbjuder otroligt vacker natur och fina sjöar. Ge Sverige en chans och undvik att resa utomlands under pandemin.

Tips!

Boka boende i tid, det säljer slut fort!

Bildkälla: Felicia Albo Zieme

Missade vi ditt favoritställe? Berätta i så fall för oss genom att kommentera här nedanför eller berätta för oss på Facebook eller Instagram.